CO-SØFART KALENDER
Ole Philipsen – møde DFDS
Jannik N. Madsen – møde DFDS
Martin V. Nielsen – møde TR i Mols-Linien
FRA MEDIER
Ny byder på Scandlines
Fristen for at indlevere bud på Scandlines udløber i dag. Ifølge Børsen er der i sidste øjeblik kommet en ny byder til, nemlig den amerikanske kapitalfond Bain Capital. Når dagens bindende købstilbud er afgivet, vil to eller tre bydere blive udvalgt til den endelige finale, hvorefter vindernavnet kan offentliggøres. Før en handel endeligt kan falde på plads, skal Scandlines dog have reduceret sin aktiepost på 40 pct. i Mols-Linien til omkring 30 pct.
Børsen, 15/9, side 10
Bornholmstrafikken stadig langt fra færgekøb
Bornholmstrafikkens direktør Mads Kofod bekræfter, at rederiet har kigget på katamaranen ”Spirit of Ontario I”, men understreger at man også har kigget på mange andre hurtigfærger. Mads Kofod fortæller, at man følger markedet for hurtigfærger for at holde sig opdateret. Dette gør man dels for at kunne byde med den rigtige tonnage ved næste udbud, og dels med henblik på en eventuel udskiftning af ”Villum Clausen” i mellemtiden. Igen understreger direktøren dog, at der er tale om en langsigtet strategi, så et eventuelt køb kommer ikke til at ske hurtigt.
Søfart, 15/9, side 5
Mærsk: P&O-integration ikke forfejlet
Topchef i Mærsk Line, Eivind Kolding, fastholder, at integrationen af P&O Nedlloyd er forløbet på en tilfredsstillende måde. Han erkender dog, at det var for optimistisk at tro, at Mærsk Line lynhurtigt ville være tilbage på vækstsporet. Desuden medgiver han, at der fortsat er problemer med IT-systemerne, men han mener ikke det skyldes købet af P&O Nedlloyd som sådan, men mere at Mærsk i forvejen var i gang med en udskiftning af IT-systemerne.